Od pomysłu do wydruku – Toolchain

Od pomysłu do wydruku – Toolchain

Cały proces drukowania 3d dla niektórych z początku może się wydawać skomplikowany, lecz w rzeczywistości jest dość prosty do przyswojenia. Sam druk 3d jest tylko częścią tzw. Toolchain’a czyli łańcucha czynności prowadzącego od pomysłu do efektu końcowego.

W zasadzie jak w większości projektów najważniejszy i pierwszy jest pomysł. W przypadku druku 3d pomysł ten musimy przelać na ekran naszego komputera wykorzystując do tego jeden z wielu programów graficznych takich jak np. darmowy Blender. Oczywiście wybór programu graficznego należy do użytkownika zgodnie z jego umiejętnościami i preferencjami.

Następnie gotowy projekt modelu 3D eksportujemy z programu graficznego do odpowiedniego formatu, najczęściej *.STL. Jest to format pliku w którym bryła określana jest siatką wielokątów, tutaj trójkątów.

Plik *.STL odczytywany jest przez kolejny program z naszego łańcucha – mianowicie slicer. Jego zadaniem jest utworzenie G-Code’u z zaimportowanego modelu poprzez pocięcie go na poziome warstwy o określonej w parametrach grubości. Wybór slicerów jest całkiem spory, dwa wg. nas najbardziej popularne zamieściliśmy w dziale Download.

Jako że slicer jest ostatnim programem generującym plik wynikowy w postaci G-Code’u interpretowanego już bezpośrednio przez sterowniki naszej maszyny, ważne jest jego dobre opanowanie. Wydruk może wyjść bardzo dobry jak również fatalny w tych samych warunkach po zamianie zaledwie jednego czy dwóch parametrów. Dlatego warto testować wiele ustawień dla uzyskania najlepszego rezultatu, bowiem bywa iż za złe wydruki podejrzewając samą drukarkę 3D zapominamy o błędnie ustawionych parametrach w slicerze.

Na koniec zostaje już tylko sam wydruk i jego ewentualna późniejsza obróbka jak np. wygładzanie chemiczne lub malowanie.