Podłączanie silnika krokowego

Podłączanie silnika krokowego.

Nie da się ukryć, że nowe silniki krokowe do drukarki 3D to stosunkowo spory wydatek w porównaniu do innych komponentów. Kupując je u polskich dystrybutorów nieraz trzeba się liczyć z kosztami rzędu 250-350 zł za komplet 5 sztuk nowych silników. To sporo gdy chcemy złożyć tanią drukarkę 3D do domowych zastosowań. Dlatego wiele osób decyduje się na kupno używanych silników z demontażu.

To może być dobry krok zważywszy na to, że silniki krokowe raczej nie są sprzętem który lubi się często psuć. Wiele z nich posiada również roczną gwarancję lub co najmniej gwarancję rozruchową. A przy tym są do 10 (!) razy tańsze niż nowe silniki krokowe.

Problemem może być czasem odpowiednie podłączenie takich silników. Szczególnie gdy kupimy silniki z jakiejś rzadkiej i małej partii dla których nie sposób znaleźć specyfikacji technicznej. Podłączanie silnika krokowego bipolarnego oraz unipolarnego spróbujemy objaśnić w tym wpisie.

Najczęściej spotykane silniki krokowe posiadają 4, 6 lub 8 wyprowadzeń. Silniki z 4 wyprowadzeniami to silniki bipolarne, pozostałe określa się mianem unipolarnych. Jak rozpoznać wyprowadzenia dla danego silnika można znaleźć tutaj.

Na przykładzie układu A4988:

Podłączanie silnika krokowego - A4988
Podłączanie silnika krokowego – A4988

 

Silniki bipolarne to najmniejszy problem, 4 przewody podłączamy w następujący sposób:

Silnik krokowy bipolarny - 4 przewody
Silnik krokowy bipolarny – 4 przewody

A -> 1A
C -> 1B
B -> 2A
D -> 2B

 

Silniki unipolarne – 6 przewodów:

Silnik krokowy unipolarny - 6 przewodów
Silnik krokowy unipolarny – 6 przewodów

Tak samo jak w silniku bipolarnym tyle że z pominięciem półcewek A’ oraz B’.

A -> 1A
C -> 1B
B -> 2A
D -> 2B

 

Silniki unipolarne – 8 przewodów:

Silnik krokowy unipolarny - 8 przewodów
Silnik krokowy unipolarny – 8 przewodów

W silnikach 8 przewodowych jest po 2 cewki na fazę, można je więc podłączyć szeregowo lub równolegle.

 

Podłączenie szeregowe:

Łączymy wyprowadzenia A’ i C’. Tak samo łączymy wyprowadzenia B’ i D’.

Reszta tak samo jak poprzednio, czyli:

A -> 1A
C -> 1B
B -> 2A
D -> 2B

 

Podłączenie równoległe:

A i C’ -> 1A
A’ i C -> 1B
B i D’ -> 2A
B’ i D -> 2B

 

Opis jak sprawdzić wyprowadzenia w przypadku braku datasheet’a dla danego silnika można znaleźć tutaj.