Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego? Często przy silnikach krokowych z demontażu brak jest informacji o wyprowadzeniach, kolory przewodów również bywają różne u różnych producentów. Trzeba sobie więc radzić samemu.

Do tego będzie potrzebny nawet najtańszy multimetr czyli miernik uniwersalny. Niektóry radzą sobie z tym podłączając napięcie pod silnik i sprawdzanie czy drga. Jak dla mnie jest to jednak dużo bardziej czasochłonne i męczące niż po prostu sprawdzenie rezystancji cewek miernikiem. Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego za pomocą omomierza opisuję poniżej.

 

W przypadku silników bipolarnych z 4 wyprowadzeniami sprawa jest najprostsza:

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego
Silnik krokowy bipolarny – 4 przewody

Podłączamy jedną probówkę omomierza do pierwszego wyprowadzenia silnika. Drugą zaś sprawdzamy po kolei 3 pozostałe przewody/piny. Tu nie ma większej filozofii, tylko jeden z trzech pozostałych wyprowadzeń wskaże jakąś wartość, reszta będzie pokazywać przerwane połączenie.

Pierwsza znaleziona para przewodów to pierwsza cewka, pozostałe 2 przewody to cewka druga. Teraz wystarczy podłączyć te dwie pary przewodów do sterownika zgodnie z opisem: Podłączanie silnika krokowego.

 

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego unipolarnego – 6 przewodów:

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego
Silnik krokowy unipolarny – 6 przewodów

W 6-cio przewodowym silniku krokowym sprawa się nieco komplikuje, ale ogólna zasada pozostaje taka sama.

Wpinamy jedną probówkę omomierza do pierwszego (A) wyprowadzenia silnika. Drugą sprawdzamy pozostałe przewody lub piny. I teraz: Dla pierwszej cewki znajdziemy 2 wyprowadzenia wskazujące różne wartości: mniejszą (A’) i większą (C). Gdy znajdziemy pierwszą trójkę przewodów, tak samo sprawdzamy pozostałe wyprowadzenia. (B, B’, D)

 

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego unipolarnego – 8 przewodów:

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego
Silnik krokowy unipolarny – 8 przewodów

Tu sprawa jest ponownie prosta, tyle tylko, że mamy całkiem sporą ilość możliwości więc sprawdzanie wyprowadzeń silnika może być nieco czasochłonne. Na szczęście dla każdego jednego przewodu jest tylko jeden przewód zamykający obwód i w ten sposób łączymy je w pary. Nie sposób się pomylić. Następnie podłączamy do sterownika zgodnie z tym poradnikiem.

Zobacz także:

Druk 3D w motoryzacji – Arrinera Hussarya

Druk 3D – Arrinera Hussarya – Drukarki 3D w motoryzacji Treść tego wpisu nie nadaje się na pełny artykuł, ale...
Read More

Podłączanie silnika krokowego

Podłączanie silnika krokowego. Nie da się ukryć, że nowe silniki krokowe do drukarki 3D to stosunkowo spory wydatek w porównaniu...
Read More

Arduino Mega 2560 Problem z CH340

Arduino Mega 2560 Problem z wgrywaniem Poza oryginalnymi Arduino Mega 2560 w sieci można znaleźć wiele ofert tzw. klonów. Arduino...
Read More

Nasze produkty:

Printo H3

4305PLN
  • Obszar roboczy 200x200x205 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę

Printo H3+

5289PLN
  • Obszar roboczy 200x200x205 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • VLCS
  • Wznawianie po zaniku zasilania
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę

Printo H3 Tower

7380PLN
  • Powiększony obszar roboczy 200x200x405 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę

Printo H3+ Tower

7995PLN
  • Powiększony obszar roboczy 200x200x405 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • VLCS
  • Wznawianie po zaniku zasilania
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę
1 Response