Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego? Często przy silnikach krokowych z demontażu brak jest informacji o wyprowadzeniach, kolory przewodów również bywają różne u różnych producentów. Trzeba sobie więc radzić samemu.

Do tego będzie potrzebny nawet najtańszy multimetr czyli miernik uniwersalny. Niektóry radzą sobie z tym podłączając napięcie pod silnik i sprawdzanie czy drga. Jak dla mnie jest to jednak dużo bardziej czasochłonne i męczące niż po prostu sprawdzenie rezystancji cewek miernikiem. Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego za pomocą omomierza opisuję poniżej.

 

W przypadku silników bipolarnych z 4 wyprowadzeniami sprawa jest najprostsza:

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego
Silnik krokowy bipolarny – 4 przewody

Podłączamy jedną probówkę omomierza do pierwszego wyprowadzenia silnika. Drugą zaś sprawdzamy po kolei 3 pozostałe przewody/piny. Tu nie ma większej filozofii, tylko jeden z trzech pozostałych wyprowadzeń wskaże jakąś wartość, reszta będzie pokazywać przerwane połączenie.

Pierwsza znaleziona para przewodów to pierwsza cewka, pozostałe 2 przewody to cewka druga. Teraz wystarczy podłączyć te dwie pary przewodów do sterownika zgodnie z opisem: Podłączanie silnika krokowego.

 

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego unipolarnego – 6 przewodów:

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego
Silnik krokowy unipolarny – 6 przewodów

W 6-cio przewodowym silniku krokowym sprawa się nieco komplikuje, ale ogólna zasada pozostaje taka sama.

Wpinamy jedną probówkę omomierza do pierwszego (A) wyprowadzenia silnika. Drugą sprawdzamy pozostałe przewody lub piny. I teraz: Dla pierwszej cewki znajdziemy 2 wyprowadzenia wskazujące różne wartości: mniejszą (A’) i większą (C). Gdy znajdziemy pierwszą trójkę przewodów, tak samo sprawdzamy pozostałe wyprowadzenia. (B, B’, D)

 

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego unipolarnego – 8 przewodów:

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego
Silnik krokowy unipolarny – 8 przewodów

Tu sprawa jest ponownie prosta, tyle tylko, że mamy całkiem sporą ilość możliwości więc sprawdzanie wyprowadzeń silnika może być nieco czasochłonne. Na szczęście dla każdego jednego przewodu jest tylko jeden przewód zamykający obwód i w ten sposób łączymy je w pary. Nie sposób się pomylić. Następnie podłączamy do sterownika zgodnie z tym poradnikiem.

Zobacz także:

Regulacja Stepstick’ów

Regulacja stepsticków Bardzo ważnym elementem poprawnej konfiguracji drukarki 3D jest odpowiednia regulacja stepstick’ów. Jak to zrobić, opisaliśmy w krótkim poradniku...
Read More

Kalibracja drukarki 3D na przykładzie firmware Marlin

Kalibracja drukarki 3D na przykładzie firmware Marlin. Dokładna kalibracja drukarki 3D jest podstawą uzyskania wydruków dobrej jakości głównie w urządzeniach...
Read More

PrintO H2 Drukarka CoreXY Dostępna w sprzedaży

PrintO H2 Drukarka CoreXY dostępna w sprzedaży. Zgodnie z przewidywaniami drukarka 3D PrintO H2 jest już dostępna w naszym sklepie...
Read More

Nasze produkty:

Printo H3

4305PLN
  • Obszar roboczy 200x200x205 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę

Printo H3+

5289PLN
  • Obszar roboczy 200x200x205 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • VLCS
  • Wznawianie po zaniku zasilania
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę

Printo H3 Tower

7380PLN
  • Powiększony obszar roboczy 200x200x405 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę

Printo H3+ Tower

7995PLN
  • Powiększony obszar roboczy 200x200x405 mm
  • Półautomatyczne poziomowanie
  • Automatyczna kompensacja osi Z
  • VLCS
  • Wznawianie po zaniku zasilania
  • Czujnik braku filamentu
Zobacz ofertę
1 Response